adenjudith.reismee.nl

Bye Bye Shanghai

Onze laatste dagen in Shanghai. Inmiddels zijn we weer thuis, maar toen waren we nog daar. Dus schrijf ik even vanuit het toen. Kunt u het nog volgen?

Woensdag 22 augustus 2012

Shanghai is de zusterstad van Rotterdam. Deze steden hebben diverse overeenkomsten. Ze hebben alle twee een knoert van een haven. Beiden niet zichtbaar in de stad zelf. Rotterdam heeft z'n ‘kop van Zuid' met grote skyscrapers, Shanghai heeft zakencentrum Pudong. Beide gebieden zijn gelegen aan de overkant van de rivier. De bewoners van Rotterdam staan niet bekend als de meest vriendelijke (sorry mensen), nou dat zijn die van Shanghai ook niet. Er mist nog net een Pannenkoekenboot, maar een soort Spido hebben ze wel. En in plaats van de Euromast (185 mtr.)hebben ze de televisietoren Oriental Pearl van 468 meter. Alleen herbergt Shanghai 20 miljoen inwoners en Rotterdam is natuurlijk maar een provinciestadje daarbij vergeleken met z'n ruim 600.000 inwoners.

Gisteren was het nog tropisch warm, maar deze morgen regent het pijpenstelen. Een voordeel is dat het lekker afkoelt en met een geleende plu gaan we op pad. Het valt ons op dat Shanghai eigenlijk helemaal niet zo Chinees aandoet. Denk de Chinezen en de Chinese tekens weg en het zou ook een grote stad in bijvoorbeeld de VS kunnen zijn. Dat zie je rondom de grote winkelstraat Nanjing Dong Lu en People's Square, met z'n prachtige moderne gebouwen. Maar zeker niet in de drukke bazaar met z'n traditionele Chinese gebouwen. Het krioelt er van de mensen en het is maar goed dat Ad en ik zijn opgesplitst. Al wandelend door een wat rustiger Shanghai neemt Ad de stad in zich op. Ik bezoek de Yuyuantuinen, gelegen in het hart van de bazaar. De tuinen zijn in de Ming Dynastie

(± 1550) aangelegd. Tussen de Keizerlijke draak, tempels, waterpartijen en typische rotspartijen die nabootsingen van bestaande bergen voorstellen is het goed vertoeven, hoewel ook een tikkeltje te druk naar mijn zin.

Donderdag 23 augustus 2012

Vandaag vergapen we ons aan de hoge gebouwen in Pudong. We bezoeken niet de Shanghaise ‘Euromast' en ook niet de bijzonder mooie Jin Mao toren van 420 meter. We lopen regelrecht naar het hoogste gebouw: het Shanghai World Financial Center uit 2008 met de bijnaam: de Flesopener. Die bijnaam heeft ‘ie niet voor niets, het is gewoon net een reusachtige flessenopener in de kleur blauw. De hoogte van het gebouw is 490 meter. Het uitzichtpunt ligt op de 100e verdieping op 474 meter en is daarmee het hoogste uitzichtpunt ter wereld. Na een prachtige maquette van Shanghai bewonderd te hebben met dag- en nachtlicht, mogen we de lift in. We zoeven omhoog. Al snel staan we boven, net boven de opening van de Flesopener. Door glazen platen in de vloer kijken we loodrecht naar beneden, oei.... best wel eng. De ramen hellen een beetje naar voren en met moeite drukken we onze neuzen tegen de ramen, dit is hoog! Net onder de opening, op de 97e verdieping, kijkt het een stuk plezieriger.

Met heerlijke broodjes van een soort Delifrance nestelen we ons aan de rivier. Nu kijken we naar de overkant waar De Bund ligt. Een man in uniform wil ons wegjagen. Maar we zitten er zo lekker en doen niemand kwaad. Dus blijven we zitten en dat houden we lang vol.

Vrijdag 24 augustus 2012

Onze laatste dag in Shanghai. Vannacht vliegen we via Moskou terug naar huis. Nogmaals nemen we een kijkje in Pudong. Boven een groot kruispunt hebben ze een luchtbrug in het rond gemaakt. Hier wordt veel gebruik van gemaakt en het krioelt van de mensen. Een aantal mensen met camera en mini printertje biedt aan een foto van je te maken met op de achtergrond de hoge gebouwen. De foto's worden ter plekke uitgeprint en ingelijst. Het zakencentrum is Westers georiënteerd, naast de ‘Delifrance', zie je er MacDonalds (hoe kan het ook anders), Diary Queen, Subway, Louis Vutton, Givenchy etc. Niets geen dure winkels voor ons. We schrapen onze laatste yuans bij elkaar en bezoeken het Shanghai Aquarium. We lopen door lange tunnels onder de zeedieren door, van roggen tot schildpadden, van haaien tot de indrukwekkende arapaima's uit Zuid Amerika. Het is schitterend, maar de meeste indruk maken de kwallen. In hun grote bakken zweven de kwallen in het rond. Het ziet er zo prehistorisch uit en wat stralen ze een rust uit. In werkelijkheid is het verre van rustig. Veel schreeuwende kinderen en irritante Chinezen die voor je langs schieten om even snel een foto met hun telefoon te kunnen maken. Ze maken overal foto's van, zouden ze in werkelijkheid nog wel wat zien vragen we ons af.

In het mooie Lujiazui Green Land Park komen we bij van al dat moois. Het is een prachtig park midden tussen de gebouwen. Er is kunst te vinden, waterpartijen en een mooi zicht rondom. We wachten hier de schemer af. Tussen 18.30 en 19.00 uur gaat de ene na de andere verlichting aan. Met om 19.00 uur de hoogtepunten de Flesopener en de Oriental Pearl met zijn bonte kerstballenverlichting.

Dan duiken we de metro in op weg naar ons hotel. We pikken de bagage op en na een lange metrorit komen we op Pudong International Airport aan. We zijn ruim op tijd en wachten tot 23.00 uur, de inchecktijd. Waar al die mensen ineens vandaan komen is ons een raadsel, maar er staat een rij van hier tot Tokyo. Ad heeft via internet ingecheckt en informeert bij de businessclass balie of we daar terecht kunnen. Het kan, wat een geluk. En het geluk is met ons, want we krijgen 2 zitplaatsen in de businessclass omdat het toestel overboekt is. En zo worden we ontvangen met champagne en zitten wediep in de nacht aan een 4 gangen maaltijd. Eigenlijk wil ik slapen, maar dit is uniek en we laten ons heerlijk in de watten leggen. Prima uitgerust, (de stoelen liggen als een bed!) komen we in Moskou aan. Nog een paar uurtjes en dan komen we op zaterdag 25 augustus om 12.15 uur op Nederlandse bodem aan. Weer thuis!

We willen iedereen die onze berichten gevolgd hebben bedanken, zeker ook voor al de leuke reacties. Eigenlijk was het maar saai voor jullie zonder foto's! Dat willen we goedmaken. Iedereen die foto's wil zien nodigen we uit voor een voorstelling met de verhalen die we nog niet verteld hebben. Uit al onze foto'swillen we een mooie selectie maken, dat duurt nog even.

Laat het ons weten als je foto's wilt komen kijken!

tonnie

Fijn dat jullie veilig thuis zijn, maar is zal de verslagen missen.
Ik wil graag naar jullie foto's komen kijken.
Lieverd bedankt voor de poezen kaart.kus Tonnie

Karel Langenhoff

Wat een reis !! Maar ook : Wat een reisverhalen !!!
Jullie hebben me meegenomen en ik heb er van genoooten (ja, ondanks de boze rode spelfoutstreepjes wordt dat zó geschreven). Ik kom dus snel aan je lippen hangen om verhalen te luisteren (en foto's kijken). Tot een snel nieuw 'Rotterdammen" XX Karel

Chris en Petra

Hoi Judith en Ad, wij hebben van jullie reisverhalen erg genoten en zijn heel erg benieuwd naar de foto's en naar de verhalen welke jullie nog te vertellen hebben.
Groetjes, Chris en Petra

René en Anita

Hoi Judith en Ad wij vinden het leuk om foto"s te komen kijken hoor!

monique

hay,Ad en Judith!

leuk dat jullie weer thuis zijn en ik ben ook benieuwd naar de foto's!

Tiara Tours